Σάββατο, 26 Απριλίου, 2025

Top 5 άρθρα

Σχετικά άρθρα

Καλοστημένη επιχείρηση πώλησης πλαστών προϊόντων πολυτελείας – Κινέζοι εκμεταλλεύονται το αλαλούμ με τους δασμούς του Τραμπ

Πολυτελείς τσάντες σε εξευτελιστικές τιμές; Εκμεταλλευόμενοι το χάος από τον εμπορικό πόλεμο του Ντόναλντ Τραμπ, στο Tiktok, Κινέζοι πωλούν απομιμήσεις προϊόντων πολυτελείας.

Τον τελευταίο καιρό, στο TikTok, βίντεο που γίνονται viral κατηγορούν διάσημες φίρμες ότι κατασκευάζουν κρυφά τα προϊόντα τους στην Κίνα, μετά την παγκόσμια σύγχυση που προκάλεσε ο Ντόναλντ Τραμπ με τους δασμούς.

Όμως, πίσω από αυτές τις ψευδοαποκαλύψεις κρύβεται μία καλοστημένη επιχείρηση πώλησης πλαστών εμπορευμάτων, που «ανθίζει» εκμεταλλευόμενη το αλαλούμ που επικρατεί γύρω από τους τελωνειακούς δασμούς.

Παρουσιαζόμενοι ως εργαζόμενοι ή υπεργολάβοι ειδών πολυτελείας, Κινέζοι δημιουργοί περιεχομένου ισχυρίζονται ότι οι κινεζικές αρχές έχουν άρει ρήτρες εμπιστευτικότητας που δεσμεύουν τοπικούς υπεργολάβους ως απάντηση στην απότομη αύξηση των δασμών που επέβαλε στην Κίνα ο Πρόεδρος των ΗΠΑ.

Αυτή η υποτιθέμενη κινεζική απόφαση, της οποίας το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων δεν έχει βρει ίχνη, εξουσιοδοτεί υπεργολάβους, σύμφωνα με τον ισχυρισμό αυτό, να αποκαλύπτουν κρυφές παρασκηνιακές διαδικασίες κατασκευής ειδών πολυτελείας στην Κίνα.

Και σε επόμενο βήμα, να ενθαρρύνουν δυτικούς καταναλωτές να αγοράζουν απευθείας από ιστότοπους που τα πωλούν, χωρίς λογότυπο, αλλά με υποτιθέμενη ίδια ποιότητα και σχεδιασμό, σε εξευτελιστικά χαμηλές τιμές – π.χ. για μία επώνυμη τσάντα από 38.000 δολάρια, 1.400 δολάρια.

Hermès, Chanel και Louis Vuitton

Μάρκες, όπως οι γαλλικές Hermès, Chanel και Louis Vuitton, των οποίων η παραγωγή γίνεται στην Ευρώπη ή στις ΗΠΑ, όπως αναφέρουν οι εταιρείες στους ιστότοπούς τους, αρνήθηκαν να απαντήσουν σε ερωτήσεις του Γαλλικού Πρακτορείου Ειδήσεων σχετικά με τους ισχυρισμούς σε αυτά τα viral βίντεο.

Αλλά για τον Ζακ Σαρλ, ιδρυτικό πρόεδρο του Κέντρου Πολυτελείας και δημιουργίας (Centre du luxe et de la création), η ιδέα ότι μεγάλοι οίκοι μόδας κατασκευάζουν τα προϊόντα τους στην Κίνα είναι «παράλογη». «Αυτό θα ήταν αυτοκτονία. Αν υπήρχαν αποδείξεις -και δεν υπάρχουν- αυτό θα ήταν το τέλος τους, οι μάρκες δεν είναι παλαβές», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο επικεφαλής αυτού του think tank.

Ενώ χρήστες του TikTok δίνουν έμφαση στην εξειδίκευση των Κινέζων εργατών, που παρουσιάζονται ως τα κρυφά χέρια των μεγάλων εμπορικών σημάτων πολυτελείας, «αυτά τα εργαστήρια παραποίησης/απομίμησης δεν τηρούν επ’ ουδενί όλα τα στάδια παρασκευής», τόνισε, αναφέροντας ως παράδειγμα την περίφημη τσάντα Birkin d’Hermès, η οποία απαιτεί «εκατοντάδες ώρες εργασίας».

Online χρήστες που διαδίδουν αυτού του είδους το περιεχόμενο, στην πραγματικότητα επιδιώκουν να «ανοίξουν ένα ρήγμα σπείροντας αμφιβολίες» ώστε να «απαλλαγούν από τα αποθέματά τους» παράνομων προϊόντων, συνεχίζει ο Σαρλ, μιλώντας για «μια εκστρατεία, που εξαπλώνεται σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης» και «δύσκολη στην αντιμετώπιση». Οι μάρκες, ωστόσο, παραμένουν σιωπηλές και «το αντιμετωπίζουν με περιφρόνηση», κάτι λάθος, σύμφωνα με τον ίδιο.

Η κατηγορία ότι προϊόντα πολυτελείας που κατασκευάζονται επισήμως στην Ευρώπη παράγονται κρυφά στην Κίνα «δεν στέκει», λέει ο Μισέλ Φαν, καθηγητής μάρκετινγκ ειδών πολυτελείας στη γαλλική σχολή επιχειρήσεων Emlyon.

Ακριβώς όπως το επιχείρημα, που διαχέεται στο TikTok, περί κινεζικής αντίδρασης στα αμερικανικά δασμολογικά μέτρα. «Δεν βγάζει νόημα», είπε ο Φαν, επειδή «η επίθεση σε ευρωπαϊκές μάρκες δεν τιμωρεί την αμερικανική κυβέρνηση με κανέναν τρόπο».

«Είμαι τσαντισμένος, το αγόρασα στην κανονική τιμή!» «Είμαι τόσο κορόιδο», γράφουν ορισμένοι που πέφτουν πάνω σε αυτές τις viral αναρτήσεις.

Άλλοι ρωτούν στα σχόλια τα ονόματα των «προμηθευτών μεγάλων εμπορικών σημάτων πολυτελείας» στην Κίνα από τους οποίους μπορούν να αγοράσουν προϊόντα με έκπτωση.