Σε μία από τις σημαντικότερες αντιμονοπωλιακές δίκες των τελευταίων δεκαετιών, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου των ΗΠΑ (FTC) φέρνει ενώπιον της Δικαιοσύνης την εταιρεία Meta, κατηγορώντας την ότι απέκτησε το Instagram και το WhatsApp με στόχο να εξαλείψει τον ανταγωνισμό και να εδραιώσει ένα μονοπώλιο στην αγορά των social media, στη λογική «εξαγόρασε ή θάψε» τον αντίπαλο.
Η δίκη ξεκινά σήμερα, Δευτέρα, στην Ουάσιγκτον, έπειτα από σχεδόν έξι χρόνια ερευνών από την FTC.
«Αγόρασε για να εξουδετερώσει»
Η Επιτροπή υποστηρίζει ότι η Meta, ενώ ήδη κατείχε το Facebook, αγόρασε το Instagram το 2012 και το WhatsApp το 2014 για να εξουδετερώσει τον ανταγωνισμό και να ελέγξει την αγορά των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Παρότι οι εξαγορές εγκρίθηκαν αρχικά από την ίδια την FTC, η Επιτροπή δεσμεύτηκε να παρακολουθεί τις επιπτώσεις τους.
Η καθηγήτρια Ανταγωνιστικού Δικαίου στο Vanderbilt Law School, Ρεμπέκα Χο Όλενσγουερθ, σημειώνει: «Το επιχείρημα της FTC είναι πως η εξαγορά του Instagram ήταν ένας τρόπος να εξουδετερωθεί μια αυξανόμενη απειλή για το Facebook».
Κομβικό ρόλο αναμένεται να διαδραματίσουν τα ίδια τα λόγια του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, όπως εξηγεί η Όλενσγουερθ. «Είπε ότι είναι καλύτερα να αγοράσεις παρά να ανταγωνιστείς».
Από την πλευρά της, η Meta αναμένεται να υποστηρίξει ότι η πρόθεση πίσω από τις εξαγορές δεν είναι καίριας σημασίας σε υποθέσεις ανταγωνισμού. «Θα πουν ότι το πραγματικό ερώτημα είναι: οι καταναλωτές ωφελήθηκαν από αυτή τη συγχώνευση;», σημειώνει η Όλενσγουερθ.
«Θα παρουσιάσουν πλήθος αποδείξεων ότι το Instagram έγινε αυτό που είναι σήμερα επειδή ωφελήθηκε από το ότι ανήκε στο Facebook».
Στο τραπέζι ακόμη και η διάσπαση της Meta
Εάν η FTC κερδίσει τη δίκη, ενδέχεται να υποχρεώσει τον CEO της Meta, Μαρκ Ζούκερμπεργκ, να πουλήσει τόσο το Instagram όσο και το WhatsApp.
Πρόκειται για ενδεχόμενο που θα οδηγούσε στη μεγαλύτερη εταιρική διάσπαση στις ΗΠΑ από τη διάλυση του μονοπωλίου της AT&T πριν από 40 και πλέον χρόνια.
Στο επίκεντρο βρίσκεται το μέλλον της διαφημιστικής αυτοκρατορίας της Meta, η οποία αποτιμάται στα 1,4 τρισεκατομμύρια δολάρια. Η FTC ισχυρίζεται ότι η μόνη λύση για να αποκατασταθεί ο ανταγωνισμός είναι η αποδέσμευση των δύο εφαρμογών.