Της Βάνας Κουτρουλού
Η συγκλονιστική κατάρρευση της γέφυρας Francis Scott Key της Βαλτιμόρης από πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτιών, προκαλεί ήδη εκτροπές πλοίων και φορτηγών σε ένα από τα πιο πολυσύχναστα λιμάνια στην Ανατολική Ακτή των Η.Π.Α.
Ήδη σημειώνονται καθυστερήσεις και αυξάνεται το κόστος για ορισμένες εταιρείες, την ώρα που η παγκόσμια ναυτιλία προσαρμόζεται ακόμη στις επιπτώσεις από τις επιθέσεις των ανταρτών Χούθι της Υεμένης εναντίον πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα.
Πολυσύχναστο λιμάνι
Το λιμάνι της Βαλτιμόρης είναι το ένατο πιο πολυσύχναστο λιμάνι των Η.Π.Α. όσον αφορά τόσο το διακινούμενο φορτίο όσο και την αξία του ξένου φορτίου, και παρέχει περισσότερες από 15.000 άμεσες θέσεις εργασίας και 140.000 έμμεσες.
Μόνο το 2023 από το λιμάνι διακινήθηκαν περισσότερα από 52 εκατομμύρια τόνοι ξένου φορτίου, αξίας περίπου 80 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με στοιχεία από το γραφείο του Κυβερνήτη του Μέριλαντ, Γουές Μουρ.
Περισσότεροι από 50 ναυτιλιακοί μεταφορείς χρησιμοποιούν το λιμάνι κάθε χρόνο, πραγματοποιώντας συνολικά σχεδόν 1.800 ταξίδια ετησίως.
Εκτός από τη χρήση του για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, το λιμάνι της Βαλτιμόρης χρησιμεύει επίσης ως τερματικός σταθμός κρουαζιέρας. Πέρυσι, περισσότερα από 440.000 άτομα ταξίδεψαν από το λιμάνι — οι περισσότεροι από το 2012, σύμφωνα με το γραφείο του Κυβερνήτη.
Την γέφυρα διασχίζουν 1,3 εκατ. φορτηγά κάθε χρόνο — 3.600 την ημέρα. Τα φορτηγά που μεταφέρουν επικίνδυνα υλικά θα πρέπει τώρα να κάνουν παρακάμψη δεκάδων χιλιομέτρων γύρω από τη Βαλτιμόρη.
«Διακοπή εμπορικών δραστηριοτήτων»
Το παρατεταμένο κλείσιμο της γέφυρας Francis Scott Key και του λιμανιού της Βαλτιμόρης «αναπόφευκτα θα διαταράξει τις εμπορικές δραστηριότητες και τις αλυσίδες εφοδιασμού», ανέφερε σε ανακοίνωσή του το Εμπορικό Επιμελητήριο του Μέριλαντ.
Θα πρέπει να αλλάξουν δρομολόγια των πλοίων ή του φορτίου τους σε άλλα λιμάνια, προκαλώντας ενδεχομένως συμφόρηση και καθυστερήσεις στους εισαγωγείς, έστω και προσωρινά. Το Dali ήταν το μόνο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι τη στιγμή της σύγκρουσης, όμως ακόμη επτά είχαν προγραμματιστεί να φτάσουν στη Βαλτιμόρη μέχρι το Σάββατο.
Κόμβος μεταφοράς αυτοκινήτων
Ένας τομέας ανησυχίας είναι το υψηλότερο κόστος αποστολής φορτίου για εισαγόμενα αυτοκίνητα και φορτηγά, καθώς και για τις εξαγωγές αγροτικών τρακτέρ και κατασκευαστικού εξοπλισμού. Αυτές περιλαμβάνουν μάρκες από Η.Π.Α., Ηνωμένο Βασίλειο και Ε.Ε., όπως η General Motors, η Ford, η Jaguar Land Rover, η Nissan, η Fiat και η Audi.

Το 2022, η Βαλτιμόρη κατετάγη στην πρώτη θέση με περισσότερα από 750.000 οχήματα να περνούν από το λιμάνι, το 70% των οποίων είναι εισαγωγές, σύμφωνα με στοιχεία της Automotive Logistics. Εάν το «μπλάκουτ» είναι θέμα ολίγων ημερών, τότε είναι μικρός ο κίνδυνος εκτίναξης των τιμών των αυτοκινήτων αφού τα αποθέματά τους έχουν ανακάμψει στο υψηλότερο επίπεδό τους από τον Μάιο του 2020.
Αρχικά υπήρχαν ανησυχίες ότι θα μπορούσαν να επηρεαστούν οι εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Όμως, ο τερματικός σταθμός Cove Point LNG στον κόλπο Chesapeake, ο οποίος συνήθως εξάγει περίπου 500.000 τόνους LNG το μήνα σε αγορές, συμπεριλαμβανομένου του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ, διαβεβαιώνει ότι οι δραστηριότητές του δεν έχουν πληγεί.
Εάν οι εξαγωγείς επιλέξουν να μην περιμένουν μέχρι να ανοίξει ξανά το λιμάνι, πιθανά θα βρεθούν αντιμέτωποι με αυξημένες τιμές για τις μεταφορές φορτίων με φορτηγά ή το σιδηρόδρομο προς εναλλακτικά λιμάνια της Ανατολικής Ακτής, όπως το Νόρφολκ ή η Νέα Υόρκη. Οι κορυφαίες εξαγωγές από τη Βαλτιμόρη περιλαμβάνουν άνθρακα, φυσικό αέριο, αεροδιαστημικά εξαρτήματα, μηχανήματα κατασκευών, γεωργικά εξαρτήματα και σόγια.
Καθησυχάζουν οι αναλυτές
Οικονομολόγοι και ειδικοί της εφοδιαστικής αλυσίδας δεν αναμένουν σημαντικό μακροοικονομικό αντίκτυπο υπό την προϋπόθεση ότι το κλείσιμο της Βαλτιμόρης θα είναι προσωρινό. Εκτιμούν ότι είναι απίθανο να πυροδοτηθεί μια νέα μεγάλη κρίση εφοδιαστικής αλυσίδας στις ΗΠΑ ή να εκτιναχθούν οι τιμές των αγαθών, καθώς τα ανταγωνιστικά λιμάνια της Ανατολικής Ακτής έχουν επενδύσει δισεκατομμύρια δολάρια την τελευταία δεκαετία για να επεκτείνουν τη χωρητικότητά τους.
Ο υπουργός Μεταφορών των ΗΠΑ, Πιτ Μπάτιτζιετζ, δήλωσε κατά τη διάρκεια ενημέρωσης του Τύπου, ότι «δεν χωράει αμφιβολία πως αυτό θα έχει ένα σημαντικό και παρατεταμένο αντίκτυπο στην εφοδιαστική αλυσίδα», σημειώνοντας ότι είναι πολύ νωρίς για εκτιμήσεις σχετικά με το πόσος χρόνος θα χρειαστεί για να εκκαθαριστεί η διώρυγα και να ανοίξει εκ νέου το λιμάνι.