Τρίτη, 29 Απριλίου, 2025

Top 5 άρθρα

Σχετικά άρθρα

Αλλάζουν όλα στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία

Του Γιώργου Διονυσόπουλου

– Ο ΥΕΘΑ κ. Νίκος Δένδιας, ενημερώνει αύριο Τρίτη, τη Βουλή
για το υγειονομικό νομοσχέδιο που αφορά την περίθαλψη των
στελεχών των Ε.Δ και των Σ.Α.
– Στόχος η βελτίωση της παροχής υπηρεσιών υγείας και η
αντιμετώπιση των ελλειμάτων που ξεπερνούν τα 90 εκατ. ευρώ.

Νέα δεδομένα στην υγειονομική περίθαλψη των στελεχών των
Ενόπλων Δυνάμεων, των Σωμάτων Ασφαλείας και κατ’ επέκταση όλων
και των δικαιούχων νοσηλείας στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία, θέτει το
υπουργείο Εθνικής Άμυνας μετά και την κατάθεση στη Βουλή σχετικού
νομοσχεδίου, υπό τον εύγλωττο τίτλο «Ρύθμιση υγειονομικών θεμάτων
των Ενόπλων Δυνάμεων και λοιπές διατάξεις». Πρόκειται για ένα
νομοσχέδιο το οποίο φιλοδοξεί αφενός να βελτιώσει τις υγειονομικές
υπηρεσίες των Στρατιωτικών Νοσοκομείων προς τους δικαιούχους τους,
αφετέρου να περιορίσει τα ελλείματά τους, μέσω του εξορθολογισμού
της λειτουργίας τους.
Στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διαδικασίας, αύριο Τρίτη, στις
10 το πρωί, ο ΥΕΘΑ κ. Νίκος Δένδιας πρόκειται να ενημερώσει τη
Διαρκή Επιτροπή Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, δίνοντας
απαραίτητες διευκρινήσεις αλλά και απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις
των μελών της Επιτροπής. Να σημειώσουμε πως το σχετικό νομοσχέδιο
κατατέθηκε στο Κοινοβούλιο, πριν από λίγες ημέρες και πιο
συγκεκριμένα την Μεγ. Τρίτη και αφού προηγουμένως είχε τεθεί σε
δημόσια διαβούλευση. Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο έχει επίσης σαν
στόχο να αντιμετωπίσει μια σειρά από θέματα που αφορούν τη
λειτουργία και την οργάνωση των Στρατιωτικών Νοσοκομείων, όπως η
απουσία οικονομικής αυτοτέλειας, η έλλειψη διαφάνειας, η
υποστελέχωση και η ελλειμματική οικονομική διαχείριση.
Ενδεικτικά να σημειώσουμε πως τα ελλείματα των μεγαλύτερων
Στρατιωτικών Νοσοκομείων, ανέρχονται, σύμφωνα με στοιχεία του 2023
σε 1,25 εκατ. ευρώ για το ΝΝΑ, σε 6,22 εκατ. ευρώ για το 251 ΓΝΑ και

σε 7,66 εκα. ευρώ για το 401 ΓΣΝΑ. Συνολικά οι οφειλές των
Στρατιωτικών Νοσοκομείων προς τρίτους από το 2021 έως το 2024
ανέρχονται σε 93,62 εκατ. ευρώ. Κύκλοι του Πενταγώνου πάντως
χαρακτηρίζουν ως «μαγική εικόνα» το παραπάνω έλλειμα, τονίζοντας
πως την ίδια στιγμή ο ΕΟΠΥΥ οφείλει στα Στρατιωτικά Νοσοκομεία,
μόνο για τη δεκαετία 2012-2022 περισσότερα από 108 εκατ. ευρώ.
«Είναι προφανές πως η εξόφληση του παραπάνω χρέους προς τα
Στρατιωτικά Νοσοκομεία, από τον ΕΟΠΥΥ θα εξαφάνιζε το όποιο έλλειμά
τους» επισημαίνουν χαρακτηριστικά οι ίδιοι κύκλοι.
Παράλληλα και σε ότι αφορά τις προβλέψεις του, το νομοσχέδιο
επιδιώκει τη βελτίωση της παρεχόμενης υγειονομικής, οδοντιατρικής και
φαρμακευτικής περίθαλψης των στελεχών των Ενόπλων Δυνάμεων και
των Σωμάτων Ασφαλείας, μέσω της αύξησης της στελέχωσης των
υγειονομικών μονάδων, τη βελτίωση της ποιότητας των παρεχόμενων
υγειονομικών υπηρεσιών στα στελέχη των Ενόπλων Δυνάμεων και των
Σωμάτων Ασφαλείας, με έμφαση σε ευάλωτες ομάδες, την παροχή
πιστοποιημένων υπηρεσιών πρώτων βοηθειών και προνοσοκομειακής
φροντίδας από τις στρατιωτικές υγειονομικές μονάδες, τόσο κατά την
καθημερινή λειτουργία των στρατιωτικών μονάδων όσο και κατά τη
διεξαγωγή στρατιωτικών επιχειρήσεων, την εξοικονόμηση πόρων μέσω
του εξορθολογισμού της κοστολόγησης υγειονομικών υπηρεσιών και η
επιτάχυνση της διαδικασίας αποπληρωμής των δαπανών υγειονομικής
περίθαλψης την εξασφάλιση της οικονομικής αυτοτέλειας των
στρατιωτικών νοσοκομείων, καθώς και η θεσμοθέτηση διαδικασίας
αξιολόγησης της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας βάσει
σχετικών δεικτών και την παροχή διευκολύνσεων στα στελέχη των
Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας στις υγειονομικές
μονάδες των Ενόπλων Δυνάμεων, όπως η δωρεάν διεξαγωγή
καρδιοχειρουργικών και αγγειοχειρουργικών ιατρικών πράξεων, η
συνταγογράφηση από ιδιώτες ιατρούς και η καθιέρωση της δυνατότητας
πρόσβασης σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα.
Ερωτήσεις και απαντήσεις
1. Ποιο είναι το αντικείμενο του προτεινόμενου νομοσχεδίου;
Αντικείμενο είναι η βελτίωση της οργανωτικής δομής των υγειονομικών
μονάδων και του Υγειονομικού Σώματος των Ενόπλων Δυνάμεων, η
αναβάθμιση και αναδιοργάνωση των υγειονομικών υπηρεσιών, καθώς

και η βελτίωση της παρεχόμενης περίθαλψης τόσο των εν ενεργεία και εν
αποστρατεία στρατιωτικών όσο και του γενικού πληθυσμού.
Επιπλέον, είναι η βελτίωση του εργασιακού και μισθολογικού πλαισίου
των στελεχών του Υγειονομικού Σώματος, ο εκσυγχρονισμός και η
βελτίωση της διαδικασίας χορήγησης στρατολογικών διευκολύνσεων σε
Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) και η δραστική επιτάχυνση της
αποζημίωσης των υγειονομικών δαπανών των στρατιωτικών και των
μελών των οικογενειών τους.
2. Ποιο πρόβλημα επιλύει το προτεινόμενο νομοσχέδιο;
Τα προβλήματα που επιλύει σχετίζονται με τις ανάγκες διαχείρισης του
υγειονομικού προσωπικού, ώστε τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία να
λειτουργούν με την καλύτερη δυνατή στελέχωση και επάρκεια.
Επιπρόσθετα, στοχεύουμε στην αύξηση των εσόδων των Στρατιωτικών
Νοσοκομείων προς όφελος των εξυπηρετούμενων στελεχών των
Ενόπλων Δυνάμεων αλλά και των λοιπών δικαιούχων περίθαλψης.
Παράλληλα, αντιμετωπίζουμε το ζήτημα της μεγάλης αναμονής των
στρατιωτικών ιατρών για τη λήψη ιατρικής ειδικότητας, προκειμένου να
καθίσταται περισσότερο ελκυστικό το λειτούργημα του στρατιωτικού
ιατρού, τόσο για τους νέους που επιθυμούν να ενταχθούν στις Ένοπλες
Δυνάμεις, όσο και για τους ήδη υπηρετούντες σε αυτές. Οι
σταδιοδρομικές παρεμβάσεις φιλοδοξούν να ανακόψουν τις παραιτήσεις
του υγειονομικού προσωπικού, δεδομένου ότι παρέχεται το δικαίωμα
άσκησης επιστημονικού εξωυπηρεσιακού έργου στο σύνολο των
υγειονομικών στελεχών, γεγονός που αποτελεί πάγιο αίτημά τους.
3. Ποιοι είναι οι επιδιωκόμενοι στόχοι;
Οι επιδιωκόμενοι στόχοι του νομοσχεδίου είναι η βελτίωση της
ποιότητας των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών προς το σύνολο
των δικαιούχων, από τους στρατευσίμους και τα εν ενεργεία στελέχη
μέχρι τους αποστράτους και όσους επιμελούνται άτομα με αναπηρία
(ΑμεΑ), εκσυγχρονίζοντας και προσαρμόζοντας τη λειτουργία των
Στρατιωτικών Νοσοκομείων στις τρέχουσες και στις μελλοντικές τους
ανάγκες.
Συγχρόνως, στοχεύει στη βελτίωση της διοικητικής
αποτελεσματικότητας των υγειονομικών μονάδων, δίνοντας τη
δυνατότητα στους αξιωματικούς να αποκτήσουν εμπειρία στη διοίκηση
και οργανώνοντας αποδοτικότερα τις μονάδες και τις υπηρεσίες.

Σημαντικός στόχος είναι, επίσης, η επίτευξη οικονομιών κλίμακας στα
στρατιωτικά νοσοκομεία, ώστε να διασφαλιστούν οι πόροι τους και η
ποιότητα των υπηρεσιών τους, ενώ περιλαμβάνονται και διατάξεις για
την ενίσχυση της διαφάνειας της τιμολόγησης των υπηρεσιών, τα
επαγγελματικά δικαιώματα του συνόλου των στελεχών του υγειονομικού
σώματος με σκοπό τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας τους και για την
ενίσχυση της εξωστρέφειας των παρεχόμενων υγειονομικών υπηρεσιών.
4. Επιχειρησιακά, ποιο είναι το όφελος του νομοσχεδίου;
Ιδρύεται το Διακλαδικό Κέντρο Εκπαίδευσης Πολεμικού Τραύματος με
σκοπό την παροχή βασικών γνώσεων και σωστικών δεξιοτήτων μάχης
(stop the bleed) σε όλο το στρατιωτικό προσωπικό (All Service Members
– ASM) καθώς και την ανάπτυξη δεξιοτήτων για το μη υγειονομικό
προσωπικό, τους διασώστες μάχης (Combat Life Savers – CLS) και το
υγειονομικό προσωπικό (Medical Personnel – MP), σύμφωνα με το
πλαίσιο εκπαίδευσης του Οργανισμού Βορειοατλαντικού Συμφώνου
(ΝΑΤΟ), λαμβάνοντας υπόψη τα διδάγματα του πολέμου στην Ουκρανία.
Επιπλέον, καθιερώνεται η ειδικότητα του ΕΠΟΠ Διασώστη για τη
διαχείριση επειγόντων περιστατικών και την προνοσοκομειακή φροντίδα
των απωλειών για λόγους υγείας των μονάδων και υπομονάδων των ΕΔ.
5. Με απλά λόγια τι κερδίζει ένα στέλεχος του Υγειονομικού Σώματος
των ΕΔ Μειώνεται ο χρόνος διοίκησης των στρατιωτικών ιατρών.
• Μειώνεται ο χρόνος αναμονής για τη λήψη ειδικότητας των
στρατιωτικών ιατρών.
• 5ετής προγραμματισμός και βελτίωση της διαδικασίας απονομής
ιατρικών ειδικοτήτων.
• Παροχή κινήτρων για τη λήψη άγονων ιατρικών ειδικοτήτων.
• Οι στρατιωτικοί φαρμακοποιοί, κτηνίατροι, ψυχολόγοι και νοσηλευτές
αποκτούν το δικαίωμα άσκησης επιστημονικού εξωυπηρεσιακού έργου.
• Η διαδικασία μεταθέσεων γίνεται πιο διαφανής και αντικειμενική, με
στόχο αφενός την αξιοποίηση των γνώσεων και δυνατοτήτων των
στελεχών και
αφετέρου την κάλυψη των κενών των στρατιωτικών νοσοκομείων.
• Παροχή δυνατότητας άσκησης διοίκησης και απόκτησης αντίστοιχης
εμπειρίας σε στρατιωτικούς νοσηλευτές, φαρμακοποιούς, κτηνιάτρους
κλπ, ενώ σήμερα την άσκηση διοίκησης είχαν μόνο οι ιατροί.

• Θεσπίζεται η αποζημίωση των εφημεριών των στρατιωτικών ιατρών.
όπως στο ΕΣΥ.
6. Τι αλλάζει για τους άνδρες και τις γυναίκες των ΕΔ με το νομοσχέδιο;
• Ουσιαστική αύξηση της στελέχωσης των στρατιωτικών νοσοκομείων με
ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, το οποίο μέχρι πρότινος ήταν
απορροφημένο στη διοικητική απασχόληση, σε εργασίες άσχετες με τη
θεραπεία ασθενών. Αυτό συνεπάγεται ταχύτερη και αποτελεσματικότερη
εξυπηρέτηση των ασθενών και των τραυματιών.
• Υγειονομική κάλυψη Μονάδων, που σήμερα δεν διαθέτουν στρατιωτικό
ιατρό, με εξειδικευμένους ΕΠΟΠ Διασώστες.
• Δυνατότητα εξ αποστάσεως αξιολόγησης από τις στρατιωτικές
υγειονομικές επιτροπές, χωρίς την υποχρεωτική αυτοπρόσωπη παρουσία,
για την
ταχύτερη εξυπηρέτηση των ληπτών υγείας.
• Εξορθολογισμός στελέχωσης Βρεφονηπιακών Σταθμών από
αξιωματικούς που κατά προτεραιότητα είναι κάτοχοι πτυχίου
τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στο
γνωστικό αντικείμενο επιστημών αγωγής στην προσχολική ή
πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
• Δυνατότητα νοσηλείας σε στρατιωτικό νοσοκομείο άλλου Κλάδου από
αυτόν στον οποίο ανήκουν, εφόσον κριθεί απαραίτητο για την
αποκατάσταση της
υγείας τους.
• Κάλυψη οδοιπορικών εξόδων στελεχών, που έχουν προγραμματιστεί να
υποβληθούν σε χειρουργικές επεμβάσεις σε στρατιωτικό νοσοκομείο
άλλης
φρουράς από αυτή στην οποία υπηρετούν.
• Απλούστευση διαδικασίας ελέγχου και έγκρισης υγειονομικών δαπανών
των στελεχών και των μελών των οικογενειών τους, με αποτέλεσμα την
άμεση
αποζημίωσή τους.
• Κατ’ οίκον διανομή φαρμάκων υψηλού κόστους σε στελέχη με
αδυναμία αυτοεξυπηρέτησης.

• Δυνατότητα συνταγογράφησης από όλους τους ιατρούς για τα στελέχη,
ενώ σήμερα μπορούν να τους συνταγογραφούν μόνο οι στρατιωτικοί
ιατροί.
• Μέριμνα για ειδικές περιπτώσεις περίθαλψης μελών των οικογενειών
των στρατιωτικών, που πάσχουν από πλήρη κώφωση χωρίς ανάπτυξη
ομιλίας,
νοητική αναπηρία, βαριά σωματική ή ψυχική αναπηρία ή διάχυτη
αναπτυξιακή διαταραχή.
• Λειτουργία οδοντιατρείου ΑμεΑ με την παρουσία αναισθησιολόγου.
• Οργάνωση Κέντρου Ειδικής Φροντίδας παιδιών και Στέγης
Υποστηριζόμενης Διαβίωσης.
• Σύσταση Μονάδας Φροντίδας Ηλικιωμένων για τους απόστρατους των
Ενόπλων Δυνάμεων.
• Παροχή δυνατότητας διενέργειας παρακλινικών εξετάσεων σε ιδιωτικά
διαγνωστικά κέντρα, καταβάλλοντας τη συμμετοχή του ΕΟΠΥΥ.
• Παροχή δυνατότητας επιλογής ιδιώτη ιατρού από τα στελέχη των ΕΔ.
• Καθιέρωση απογευματινής λειτουργίας των στρατιωτικών
νοσοκομείων, στο πρότυπο του ΕΣΥ.
7. Τι αλλάζει για την Υπηρεσία με αυτό το νομοσχέδιο;
• Εξορθολογισμός κοστολόγησης υγειονομικών υπηρεσιών των
στρατιωτικών νοσοκομείων, στο πρότυπο του ΕΣΥ, με στόχο την αύξηση
των εσόδων τους
και την αποδοτικότερη λειτουργία τους.
• Εξασφάλιση οικονομικής αυτοτέλειας στρατιωτικών νοσοκομείων με
απόδοση ΑΦΜ και υποχρέωση τήρησης διπλογραφικού συστήματος και
έκδοσης ετήσιων χρηματοοικονομικών καταστάσεων.
• Καθιέρωση διακλαδικών προμηθειών υγειονομικού υλικού, για την
εξοικονόμηση πόρων και τη μείωση της γραφειοκρατίας
• Σύσταση ειδικού λογαριασμού έργων υγειονομικής υποδομής, με σκοπό
την ενίσχυση της επιστημονικής έρευνας.
• Καθιέρωση δεικτών ποιότητας των στρατιωτικών νοσοκομείων σε
συνεργασία με τον Οργανισμό Διασφάλισης της Ποιότητας στην Υγεία
Α.Ε.

(Ο.ΔΙ.Π.Υ.Α.Ε.), με βάση τα διεθνή επιστημονικά πρότυπα.
• Δυνατότητα εξ αποστάσεως λειτουργίας υγειονομικών επιτροπών
Ενόπλων Δυνάμεων.
• Διακλαδική χρήση υγειονομικών υποδομών, με αξιοποίηση ακριβών
ιατρικών εργαλείων από όλο το προσωπικό ανεξαρτήτως Κλάδου
προέλευσης.
• Δυνατότητα διακλαδικής στελέχωσης των μεγάλων στρατιωτικών
νοσοκομείων για την κάλυψη των κενών μέσα από την υπερκάλυψη
θέσεων μιας ειδικότητας σε άλλο στρατιωτικό νοσοκομείο.
• Αύξηση ποσοστού στελέχωσης στρατιωτικών νοσοκομείων.
• Θωράκιση προνοσοκομειακής φροντίδας των Μονάδων με την
ειδικότητα του ΕΠΟΠ Διασώστη.
• Επιπλέον, αντιμετωπίζεται το ζήτημα της ενίσχυσης των οικονομικών
πόρων του Πολεμικού Μουσείου, με την πρόβλεψη δημιουργίας και
διαχείρισης
πωλητηρίου σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους καθώς και με τη
δυνατότητα έκδοσης, παραγωγής και πώλησης συμβατικών και
ψηφιακών εκδόσεων και
εκπαιδευτικού υλικού, όπως ισχύει σε όλα τα υπόλοιπα μουσεία της
χώρας, αλλά και του εξωτερικού.
• Τέλος, επιτυγχάνεται η αξιοποίηση των ακαδημαϊκών και πρακτικών
γνώσεων των Αξιωματικών μέσω της καθιέρωσης του θεσμού των μελών
Στρατιωτικού Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού (ΣΔΕΠ) για τα
Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, στο πρότυπο του
«Professor of Practice», που εφαρμόζεται στο Πανεπιστήμιο Εθνικής
Άμυνας των ΗΠΑ (National Defense University), γεγονός που βρίσκει
σύμφωνη τη στρατιωτική ακαδημαϊκή κοινότητα.
8. Τι αλλάζει στη στρατολογική παρακολούθηση των ΑμεΑ;
• Διευκολύνεται η χορήγηση των στρατολογικών ευεργετημάτων, δηλαδή
της απαλλαγής και της μειωμένης θητείας, σε ΑμεΑ καθώς και στους
συγγενείς τους.
• Αντικαθίσταται ο αναχρονιστικός θεσμός «της αδυναμίας για κάθε
εργασία» ως προϋπόθεση χορήγησης των στρατολογικών ευεργετημάτων
με την αναπηρία σε ποσοστό τουλάχιστον 67%, όπως πιστοποιείται από
τα ΚΕΠΑ.

• Γίνονται πλέον αποδεκτές οι γνωματεύσεις των ΚΕΠΑ και δεν
παραπέμπονται εκ νέου τα ΑμεΑ σε στρατιωτικές υγειονομικές
επιτροπές.
• Έτσι, τα ΑμεΑ δεν ταλαιπωρούνται και οι συγγενείς τους
απαλλάσσονται από το πρόσθετο βάρος μεταφοράς τους στις
στρατιωτικές υγειονομικές επιτροπές.
• Με αυτόν τρόπο, επιπλέον, μειώνεται η ύλη και ο φόρτος εργασίας των
στρατιωτικών επιτροπών.
9. Τι ΔΕΝ προβλέπει το νομοσχέδιο;
• Σύσταση Κοινού Υγειονομικού Σώματος
• Κατάργηση / ενοποίηση Στρατιωτικών Νοσοκομείων
• Μεταφορά των Στρατιωτικών Νοσοκομείων στο Εθνικό Σύστημα
Υγείας
• Συγχώνευση / ενοποίηση υγειονομικών δομών / υπηρεσιών
• Στελέχωση Εξειδικευμένων Κλαδικών Μονάδων από διαφορετικούς
Κλάδους (π.χ. στελέχωση φρεγάτας με υγειονομικό προσωπικό του
Στρατού Ξηράς)