Στην υπερφορολόγηση των ελληνικών νοικοκυριών αναφέρθηκε μεταξύ άλλων την ομιλία του στη Βουλή για τον προϋπολογισμό του 2025 ο Βουλευτής β2 Δυτικού Τομέα Αθηνών με το κόμμα της ΝΙΚΗΣ κ. Ανδρέας Βορύλλας, ο οποίος μεταξύ των άλλων ανέφερε οτι : “Πρό κειται για μια πραγματική υπερφορολόγηση των Ελλήνων πολιτών με 25 δις ευρώ περίπου επιπλέον φόρους σε σχέση με το 2020, περιορίζοντας το διαθέσιμο εισόδημα και τον δείκτη βιοτικού επιπέδου”
Ολόκληρη η ομιλία του κ. Βορύλλα
Κυρίες και Κύριοι συνάδελφοι,
Θα ξεκινήσω την ομιλία μου, σχολιάζοντας τον πίνακα σχετικά με τις μειώσεις φόρων ως ποσοστό επί του Ακαθάριστου Εθνικού Προιόντος, τον οποίο μας προσκόμισε ο Υπουργός Εθνικής Οικονομίας σε συνεδρίαση της Επιτροπής Οικονομικών Υποθέσεων. Ο εν λόγω πίνακας έχει ως σχόλιο «Οι φόροι ως προς το ΑΕΠ μειώθηκαν από 42,8% το 2022 σε 40,7% το 2023. Η Κυβέρνηση εφαρμόζοντας το σωστό μείγμα πολιτικής έχει καταφέρει να έχει περισσότερα έσοδα με λιγότερους φόρους».
Ο εν λόγω πίνακας και το σχόλιο είναι σκοπίμως παραπλανητικά, διότι δεν αναφέρεται ποιος είναι ο μέσος όρος φόρων ως προς το ΑΕΠ στην ΕΕ και στις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ, ώστε να μπορούμε να συγκρίνουμε το επίπεδο φόρων ως προς το ΑΕΠ.
Η αλήθεια που κρύβει ο πίνακας του κ. Υπουργού, είναι ότι ο μέσος όρος φόρων ως προς το ΑΕΠ στην Ελλάδα είναι πολύ υψηλότερος από αυτόν της ΕΕ.
Θα καταθέσουμε την έκθεση του ΟΟΣΑ έτους 2024 με τίτλο «Revenue Statistics», με την οποία προκύπτει ότι στην Ελλάδα κυρίως οι έμμεσοι φόροι γεμίζουν τα κρατικά ταμεία.
Ειδικότερα για την Ελλάδα, ο λόγος φόρου προς ΑΕΠ μειώθηκε το 2023 στο 39,8%, από 41,2% το 2022. Ο μέσος όρος στις χώρες του ΟΟΣΑ το 2023 ήταν 33,9% και 34% το 2022.
Δηλαδή στην Ελλάδα οι φόροι κατά το 2023 ήταν κατά 5,9% και το 2022 κατά 7,2% μεγαλύτεροι σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ.
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του 2023, τα έσοδα από τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης αντιστοιχούσαν στο 21,4% των συνολικών εσόδων στην Ελλάδα έναντι μόλις 10,8% στον ΟΟΣΑ.
Επιβεβαιώνεται από τον ΟΟΣΑ, ότι στην Ελλάδα έχουμε υψηλή φορολογία σε σχέση με τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ, λόγω του ΦΠΑ και των ειδικών φόρων κατανάλωσης, ενώ ταυτόχρονα έχουμε χαμηλή φορολογία στους φόρους εισοδήματος.
Σε άλλη έκθεση του ΟΟΣΑ, η Ελλάδα εμφανίζεται ουραγός όσον αφορά τον δείκτη βιοτικού επιπέδου ανάμεσα σε όλες τις χώρες του ΟΟΣΑ, σύμφωνα με νέα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο Οργανισμός πριν λίγες μέρες.
Με βάση τον δείκτη αυτόν, που διαμορφώνεται από το διαθέσιμο εισόδημα, το προσδόκιμο ζωής και την εκπαίδευση, η βαθμολογία της χώρας μας για το α’ τρίμηνο του 2024 διαμορφωνόταν στο 79,52 τη στιγμή που ο μέσος όρος στον ΟΟΣΑ είναι 125.
Το συμπέρασμα που προκείπτει είναι ότι μολονότι το εισόδημα αυξάνεται τα τελευταία έτη, ο ρυθμός ανόδου δεν επαρκεί να καλύψει τις απώλειες από τη 10ετή κρίση σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, ενώ το ΑΕΠ μας υπολείπεται περίπου κατά 17% σε σχέση με τα προ κρίσης επίπεδα.
Με τις έκθεσεις του ο ΟΟΣΑ, επιβαιβεώνεται ότι η χώρα μας με ευθύνη της κυβέρνησης της ΝΔ ακολουθεί μια στρεβλή οικονομική πολιτική, ρίχοντας το ποσοστό των φόρων ως προς το ΑΕΠ, αλλά ανεβάζει τον βαθμό εξάρτησης από τους έμμεσους φόρους και ειδικά από τον ΦΠΑ.
Η χώρα μας εξακολουθεί να εφαρμόζει ένα εντελώς διαφορετικό «μείγμα» φορολόγησης των πολιτών της σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, επιμένοντας να συγκεντρώνει το μεγαλύτερο κομμάτι των δημοσίων εσόδων από τον ΦΠΑ και όχι από τον φόρο εισοδήματος που–θεωρητικά τουλάχιστον– έχει το πλεονέκτημα της μεγαλύτερης αναλογικότητας άρα και της μεγαλύτερης κοινωνικής δικαιοσύνης.
Από το 2020 οι Φόροι επί Αγαθών και Υπηρεσιών έχουν αυξηθεί από 23,8 δις ευρώ σε 33,9 δις ευρώ το 2023 και εκτιμώνται ότι θα «κλείσουν» σε 36,4 δις ευρώ το 2024 -αύξηση σε ποσοστό 52,9% μεταξύ 2020 και 2024- και πρόβλεψη για 38 δις το 2025.
Τα έσοδα από φόρους Εισοδήματος αυξήθηκαν από 13,5 δις ευρώ το 2020 σε 21,6 δις ευρώ το 2023 με εκτίμηση να κλείσουν σε 24,2 δις ευρώ το 2024 -αύξηση σε ποσοστό 79,2% μεταξύ 2020 και 2024- και πρόβλεψη για 25,2 δις ευρώ το 2025.
Προκείται για μια πραγματική υπερφορολόγηση των Ελλήνων πολιτών με 25 δις ευρώ περίπου επιπλέον φόρους σε σχέση με το 2020, περιορίζοντας το διαθέσιμο εισόδημα και τον δείκτη βιοτικού επιπέδου.
Το συμπέρασμα που βγαίνει είναι ότι η ακρίβεια που βιώνουν στην καθημερινότητα τους οι πολίτες είναι σύμμαχος της κυβέρνησης, στην προσπάθεια της να αυξάνει συνεχώς τα έσοδα από την έμμεση φορολογία, οπότε στην πραγματικότητα δεν έχει ιδιαίτερους λόγους να την καταπολεμίσει.
Ο Προυπολογισμός του 2025 κατά την άποψή μας είναι αρκετά αισιόδοξος, διότι δεν λαμβάνει επαρκώς υπόψη του όλα τα οικονομικά μεγέθη και τις αβεβαιότητες, την ενεργειακή κρίση, όπως υποστηρίζει η κυβέρνηση.
Θα σταθούμε σε τρία κρίσιμα οικονομικά μεγέθη, στο Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών, στο Χρέος και στις Επενδύσεις, για να αποδείξουμε ότι η κυβέρνηση της ΝΔ συνειδητά ωραιοποιεί την κατάσταση της οικονομίας μας.
Το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών είναι ένα σημαντικό μακροοικονομικό μέγεθος που μετρά την σχετική θέση μια χώρας αναφοράς σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο, αντανακλώντας τις παραγωγικές δυνατότητες και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας αναφοράς.
Ουσιαστικά το ελλειμματικό ισοζύγιο δείχνει ότι η χώρα μας οφείλει χρήματα σε άλλες οικονομίες. Ούτε λίγο ούτε πολύ η Ελλάδα επενδύει και καταναλώνει περισσότερα από όσα έχει λάβει από ιδίους πόρους κάτι που συνεπάγεται ότι αναγκάζεται να χρησιμοποιεί πόρους και από άλλες οικονομίες προκειμένου να καλύψει τις εγχώριες ανάγκες της.
Στο Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών δεν κρίβεται η πραγματικότητα ότι το Ισοζύγιο Αγαθών και Υπηρεσιών για το οκτώμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2024 ήταν αρνητικό κατά 7,35 δις ευρώ περίπου, ενώ το οκτώμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2023 ήταν αρνητικό κατά 6,36 δις ευρώ, δηλαδή είχαμε αύξηση ελλείματος κατά 1 δις ευρώ.
Ειδικά στο Ισοζύγιο Αγαθών, οι εισαγωγές μας ανήλθαν σε 55,68 δις ευρώ και οι εξαγωγές μας σε 32,83 δις ευρώ, οπότε το έλλειμα διαμορφώθηκε σε 22,85 δις ευρώ.
Σε ετήσια βάση το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών το 2023 ήταν αρνητικό κατά 13,93 δις ευρώ, ενώ το 2022 ήταν επίσης αρνητικό κατά 21,23 δις ευρώ.
Υπενθυμίζεται άλλωστε πως το διάστημα 2002 – 2008 το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών επιδεινώθηκε σημαντικά με αποκορύφωμα την διετία 2007-2008 που το έλλειμμα ξεπέρασε το -15% ως ποσοστό του ΑΕΠ φθάνοντας τα 36 δισ. ευρώ. Το 2010 η Ελλάδα τέθηκε σε καθεστώς μνημονίων.
Από την πανδημία και μετά, ήτοι την περίοδο 2020 – 2022 σημειώθηκε σημαντική αύξηση στο έλλειμμα (για διαφορετικούς λόγους από την προ μνημονίων περίοδο) για το Ισοζύγιο Τρεχουσών Συναλλαγών, αφού το εμπορικό έλλειμμα παρουσίασε σημαντική χειροτέρευση επί 3 χρόνια φτάνοντας τα 20 δισ. ευρώ το 2022.
Μια χώρα όπου συστηματικά εδώ και δεκαετίες καταναλώνει περισσότερα από όσα παράγει, προφανώς και δεν μπορεί να πετύχει ουσιαστική ανάπτυξη, αυτή είναι η αλήθεια που δεν ομολογεί η παρούσα κυβέρνηση όπως και οι προηγούμενες προς τον Ελληνικό λαό.
Το Χρέος Γενικής Κυβέρνησης, ανέρχεται σε 365 δις ευρώ ως εκτίμηση για το 2024 και σε 365 δις ευρώ ως πρόβλεψη για το 2025.
Δυστυχώς η αλήθεια είναι ότι η κυβέρνηση της ΝΔ με τις λανθασμένες πολιτικές της αυξάνει το χρέος. Το 2019 που ανέλαβε για πρώτη φορά την κυβέρνηση, το Χρέος ανέρχονταν σε 331,14 δις ευρώ. Με εκτίμηση για το Χρέος σε 365 δις ευρώ στο τέλος του 2024, είναι φανερό πως η οικονομική πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ μας φόρτωσε νέο Χρέος κατά περίπου 34 δις ευρώ τα τελευταία πέντε έτη, κάτι που δεν φαίνεται να αναστρέφεται στο μέλλον.
Εντός του έτους, ανακοινώθηκε ότι αναθεωρείται προς τα πάνω και μάλιστα αναδρομικά το ύψος του ελληνικού χρέους! Η Eurostat, κατ’ εφαρμογή του νέου πλαισίου κανόνων, μας επέβαλλε την ενσωμάτωση αναβαλλόμενων τόκων, το ύψος των οποίων εκτιμάται περίπου στα 12 δις ευρώ.
Ο λόγος επενδύσεων προς ΑΕΠ το 2023 διαμορφώθηκε στο 13,9% ενώ ο μέσος όρος της Ευρωζώνης για το ίδιο έτος είναι 22,2%.
Η κάλυψη του μεγάλου επενδυτικού κενού τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον Δημόσιο τομέα αποτελεί ένα από τα βασικότερα προβλήματα της ελληνικής οικονομίας απόρροια των μνημονιακών πολιτικών, του ξεπουλήματος της Δημόσιας περιουσίας μέσω του Υπερταμείου, της αποβιομηχάνισης και αποεπένδυσης μηχανολογικού εξοπλισμού.
Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό του 2025, οι πραγματικές επενδύσεις στην Ελλάδα προβλέπεται να ανακάμψουν περαιτέρω, σε 17,5% του ΑΕΠ έναντι του 20,8% του ΑΕΠ στην Ευρωζώνη.
Η κάλυψη του επενδυτικού κενού εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την απορροφητικότητα πόρων από την ΕΕ.
Η απορρόφηση κοινοτικών πόρων από το Ταμείο Ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ συνολικού ύψους 20 δισ. για τη επόμενη διετία είναι το πιο δύσκολο και περίπλοκο στοίχημα που θα πρέπει να κερδίσει η Ελλάδα εντός του νέου δημοσιονομικού πλαισίου για να εξασφαλίσει υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Στο Ισοζύγιο Γενικής Κυβέρνησης, τα έσοδα για το 2025 προβλέπονται σε 74,57 δις ευρώ, έναντι εκτιμήσεων 71,14 δις ευρώ για το 2024. Η αύξηση των εσόδων θα προέλθει από φόρους κατά 2,5 δις ευρώ, παρά το γεγονός ότι η έμμεση φορολογία πλήτει τα στρώματα με χαμηλά εισοδήματα, όπως ήδη αναφέραμε.
Η πρόταση του κόμματός μας είναι η δραστική μείωση του χαμηλού συντελεστή ΦΠΑ 13% των τροφίμων στο 8% και του βασικού συντελεστή ΦΠΑ 24% στο 20%.
Γνωρίζουμε ότι η απάντηση της κυβέρνησης θα είναι πως θα μειωθούν τα φορολογικά έσοδα, εμείς έχουμε προτείνει πηγές εσόδων που ο κ. υπουργός αποφεύγει να νομοθετίσει με διάφορες προφάσεις.
Συγκεκριμένα προτείνουμε:
- Την φορολόγηση της υπεραξίας από συναλλαγές σε κρυπτονομίσματα με συντελεστή 15%.
- Επιβολή Τέλους με συντελεστή 1% επί της αντικειμενικής αξίας στα κενά ακίνητα ιδιοκτησίας τραπεζών και funds.
- Ο φόρος των μερισμάτων που σήμερα είναι στο 5%, να αυξηθεί στο 10% για εταιρείες με τζίρο άνω των 100 εκατ. ευρώ, ενώ ειδικά για τις τράπεζες που παρουσιάζουν υψηλή κερδοφορία και ετοιμάζονται να διανέμουν μερίσματα εντός του 2025, ο φορός μερισμάτων να ανέλθει τουλάχιστον στο 20%.
Στον τομέα των δαπανών, η μεγαλύτερη δαπάνη είναι οι Μεταβιβάσεις οι οποίες προβλέπονται σε 34,43 δις ευρώ, έναντι εκτιμήσεων 33,37 δις ευρώ για το 2024.
Κατά την γνώμη μας, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος, αυτός της βιωσιμότητας του Ασφαλιστικού μας συστήματος.
Αν αθροίσουμε τις Συντάξεις με τις παροχές σε είδος (δηλαδή νοσήλια και φαρμακευτικές δαπάνες) αυτές ξεπερνάνε τα έσοδα από ασφαλιστικές εισφορές κατά 12,7 δις ευρώ!
Η κακή κατάσταση του ασφαλιστικού μας συστήματος οφείλεται σε τρεις λόγους: την υπογεννητικότητα – γήρανση του πληθυσμού, την εισφοροδιαφυγή και στην μη εκμετάλλευση των περιουσιακών στοιχείων των ασφαλιστικών ταμείων.
Σύμφωνα με τα πλέον πρόσφατα στοιχεία, η Ελλάδα εμφανίζει ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά γεννήσεων στην Ευρώπη. Το 2023, ο δείκτης γονιμότητας έφτασε μόλις το 1,3 παιδιά ανά γυναίκα, αρκετά κάτω από το απαιτούμενο επίπεδο αντικατάστασης πληθυσμού, που βρίσκεται στο 2,1. Αυτό σημαίνει ότι η φυσική αναπλήρωση του πληθυσμού είναι ανέφικτη χωρίς δραστικές αλλαγές, ενώ η σταθερή γήρανση του πληθυσμού οδηγεί σε αυξανόμενους κινδύνους για το ασφαλιστικό σύστημα και την αγορά εργασίας. Σχεδόν το 22% του πληθυσμού είναι πλέον άνω των 65 ετών, ενώ ταυτόχρονα ο ενεργός εργασιακά πληθυσμός μειώνεται σταθερά.
Σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η Ελληνική Στατιστική Αρχή, οι γεννήσεις στην Ελλάδα το 2022 και 2023, ήταν λιγότερες από τους θανάτους κατά 121 χιλιάδες, δηλαδή μέσα σε δύο μόλις χρόνια, εξαφανίστηκε από τον χάρτη μια Ελληνική πόλη με πληθυσμό 121 χιλιάδες!
Οι Παρεμβάσεις αντιμετώπισης του δημογραφικού προβλήματος είναι άτολμες, ενώ είναι φανερό πως αγνοούν τα παραπάνω δημογραφικά στοιχεία.
Το κόμμα μας προτείνει την αύξηση του επιδόματος γέννησης από 2.400 έως 3.500 ευρώ (αναλόγως του αριθμού των τέκνων) σε 10 χιλ. ευρώ ανα τέκνο, για εισοδήματα κάτω των 100 χιλ. ευρώ. Το κόστος του μέτρου με βάση τις γεννήσεις του 2023 εκτιμάται σε 710 εκατ. ευρώ, ποσό που θεωρούμε μπορεί να εξευρεθεί από την υπεραπόδοση των εσόδων.
Το κίνημά μας πιστεύει σε μια άλλη οικονομική πολιτική, που δεν θα εξαρτάται σχεδόν αποκλειστικά από τις χρηματοδοτήσεις της ΕΕ μεσω ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Η αποψή μας είναι ότι απαιτείται μια επιθετική οικονομική πολιτική, όπου ο στόχος της ανάπτυξης θα πρέπει να ξεπερνάει το 4%, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να μειωθούν οι κοινωνικες ανισότητες, οι οποίες έχουν ενταθεί με τις κυβερνητικές πολιτικές των τελευταίων πέντε ετών, αλλά και τα χρόνια των μνημονίων.
Και για να γίνουμε ποιο συγκεκριμένοι όταν λέμε μεγάλες επενδύσεις, εμεις αναφερόμαστε στην εξόρυξη φυσικού αερίου και πετρελαίου εντός της ΑΟΖ μας, νοτίως της Κρήτης, στο Ιόνιο και φυσικά στο Αιγαίο μας.
Δυστυχώς επικρατεί μια στασιμότητα δεκαετιών, δεν βλέπουμε έρευνες από τις μεγάλες πετρελαικές εταιρείες, ούτε την απαιτούμενη αποφασιστηκότητα για να ξεκινήσουν οι γεωτρήσεις και να υπάρξουν ορατά αποτελέσματα.
Θα μπορούσαμε εδώ και δεκαετίες να έχουμε δρομολογήσει την εκμετάλλευση σημαντικού μέρους των τεραστίων κοιτασμάτων Φυσικού Αερίου της Ελλάδας, ακόμα και χωρίς ανακήρυξη ΑΟΖ και σ` αυτό δεν μας εμποδίζει η στάση της Τουρκίας, τουλάχιστον στο Ιόνιο και στα νότια της Κρήτης. Μας εμποδίζουν η δική μας ατολμία, η γραφειοκρατία, οι απαρχαιωμένοι νόμοι και φυσικά η μη ύπαρξη Εθνικού Οράματος για την μετατροπή της χώρας μας σε ενεργειακή υπερδύναμη.
Αλλά και στο ζήτημα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ και μεταξύ Ελλάδας – Αιγύπτου οι εξελίξεις είναι αργές και χρονοβόρες υπό τον φόβο της Τουρκίας, παρά της διαβεβαιώσεις του κ. Υπουργού των Εξωτερικών ότι οι διασυνδέσεις θα γίνουν κανονικά. Πριν λίγες μέρες η Τουρκία έστειλε και πάλι 4 φρεγάτες νοτίως των στενών Κάσου – Καρπάθου, μετά τις φήμες ότι το ιταλικό ερευνητικό πλοίο θα πραγματοποιούσε εργασίες στην περιοχή.
Στη συμφωνία προ λίγων μηνών μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου ορίστηκε το «γεωπολιτικό ρίσκο», δηλαδή σε περίπτωση που η υλοποίηση της διασύνδεσης καθυστερήσει ή ματαιωθεί λόγω εξωγενών παραγόντων, τότε η ανάκτηση των δαπανών που θα έχουν γίνει έως τότε, να κατανεμηθεί ισόποσα στις δύο χώρες.
Ο παραπάνω όρος δείχνει πως η κυβέρνηση δεν έχει καταφέρει να λάβει τις απαιτούμενες εγγυήσεις ότι οι ηλεκτρικές διασυνδέσεις μεταξύ Ελλάδας – Κύπρου – Ισραήλ και μεταξύ Ελλάδας – Αιγύπτου τελικά θα πραγματοποιηθούν, ενώ εμμέσως αναγνωρίζεται ότι όλα εξαρτώνται από την Τουρκία.
Ένας άλλος τομέας που μπορεί να απογειώσει την οικονομία μας είναι η εξορυκτική βιομηχανία σπανίων μετάλλων. Το Γάλλιο, το Γερμάνιο και το Αντιμόνιο είναι οι τρεις κρίσιμες πρώτες ύλες που θα βοηθήσουν την Ελλάδα να μπει δυναμικά στον αγώνα της επάρκειας και της στρατηγικής αυτονομίας.
Πρόκειται για μέταλλα που είναι κρίσιμες πρώτες ύλες για την ψηφιακή και πράσινη μετάβαση και οι οποίες μπορούν να δώσουν το πλεονέκτημα στη χώρα μας, στους τομείς της οικονομίας, της πράσινης ενέργειας και της τεχνολογίας.
Στη Βοιωτία, ο βωξίτης που εξορύσσεται είναι ιδιαίτερα πλούσιος όχι μόνο σε αλουμίνιο, αλλά και σε Γάλλιο, το οποίο είναι απαραίτητο για πολυάριθμες εφαρμογές υψηλής τεχνολογίας. Υπάρχει στα smartphones, στις ηλιακές κυψέλες, σε όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα, καθώς και σε τσιπ υπολογιστών.
Σε πρόσφατη συνέντευξη του ο κ. Ευάγγελος Μυτιληναίος ανάφερε ότι ο ελληνικός βωξίτης είναι ιδιαίτερα πλούσιος σε γάλλιο και σπάνιες γαίες όπως το σκάνδιο, το λανθάνιο και άλλα μέταλλα.
Επίσης κοιτάσματα Γερμάνιου εντοπίστηκαν στους Μολάους Λακωνίας και Αντιμόνιου στη Χίο. Το Γερμάνιο είναι σημαντικό ημιαγώγιμο υλικό, απαραίτητο για τις τηλεπικοινωνιακές οπτικές ίνες και σε ηλεκτρονικές συσκευές, ενώ το Αντιμόνιο χρησιμοποιείται στις μπαταρίες, στους ημιαγωγούς και σε άλλες εφαρμογές τις χημικής και μεταλλευτικής βιομηχανίας.
Θα πρέπει να στηριχθεί ενεργά και κατά προτεραιότητα από την κυβέρνηση η έρευνα, η προσέλκυση επενδυτών και η επιτάχυνση στην αδειοδοτική διαδικασία, ώστε η χώρα μας να μετατραπεί παραγωγός κρίσιμων μετάλλων.
Όσο δεν γίνονται σοβαρά βήματα για τα παραπάνω που προτείνουμε, η ελληνική οικονομία θα παραμένει εγκλωβισμένη στην αναιμική της ανάπτυξη από επενδύσεις στον τουρισμό, στην διαχείριση ακίνητης περιουσίας και στις επενδύσεις στις κατοικίες και με ελάχιστες παραγωγικές δημόσιες ή ιδιωτικές επενδύσεις.
Αναλυτές από το εξωτερικό (αλλά και ο ΟΟΣΑ) έχουν εκφράσει τις επιφυλάξεις τους για τη μακροχρόνια πορεία της ελληνικής οικονομίας, λόγω και της έλλειψης εργαζομένων μετά και τη φυγή ικανών νέων ατόμων κατά την προηγούμενη δεκαετία.
Αν στραφούμε δυναμικά και με ταχύτητα στην εξόρυξη φυσικού αερίου, στα δίκτυα μεταφοράς και την παραγωγή πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας και την εξόρυξη σπάνιων μετάλλων, είναι βέβαιο ότι η οικονομία της χώρας μας θα απογειωθεί με πολλαπλάσιους ρυθμούς ανάπτυξης.
Θα δημιουργηθούν χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, καλά αμοιβόμενες στους παραπάνω τομείς, κάτι που θα προκαλέσει επιστροφή στην χώρα μας νέων επιστημόνων και ειδικευμένου εργατικού δυναμικού που ξενιτεύτηκε τα χρόνια των μνημονίων.
Καλούμε την κυβέρνηση να αλλάξει άμεσα οικονομική πολιτική και πέραν των χρηματοδοτήσεων από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανακαμψης, η υλοποίηση όλων των παραπάνω να γίνουν ο νέος Εθνικός Στόχος μας.
Το μέλλον μας είναι στο τρίπτυχο, Εξόρυξη Φυσικού Αέριου και Πετρελαίου – Παραγωγή και μεταφορά πράσινης ηλεκτρικής ενέργειας – Εξόρυξη και επεξεργασία κρίσιμων μετάλλων για τις νέες τεχνολογίες και την πράσινη ανάπτυξη.
Η ΝΙΚΗ για τους λόγους που αναφέραμε παραπάνω, θα καταψηφίσει τον κρατικό προϋπολογισμό του έτους 2025, ωστόσο θα υπερψηφίσει τις αμυντικές δαπάνες θεωρόντας πως είναι χρέος μας η ενίσχυση των Ενόπλων Δυνάμεων και της αποτρεπτικής μας ικανότητας.
Σας ευχαριστώ.