Αμέσως μετά το αίσιο τέλος στον συναγερμό που ήχησε στο Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας, με τον πιλότο του F-16 να αποτελεί σώος και αβλαβής, ξεκίνησαν οι διαδικασίες για τα αίτια που οδήγησαν στο ατύχημα.
Βάσει όσων το MEGA αναφέρει, αυτό που έχουν καταγράψει οι συνομιλίες του πιλότου με το κέντρο είναι ότι κάποια στιγμή o πιλότος διαπίστωσε ότι ο κινητήρας του έκανε «διακοπές» με αποτέλεσμα να σβήσει οριστικά.
Ακολούθως, ο πιλότος έκανε όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για να τον επανεκκινήσει, και αφού επέτυχαν όλες τότε ενημέρωσε ότι εγκαταλείπει το αεροσκάφος με την προσθαλάσσωσή του να γίνεται με επιτυχία.
Ταυτόχρονα, τα υπόλοιπα τρία αεροσκάφη που συμμετείχαν στην ίδια εκπαιδευτική άσκηση συνέχισαν να πετούν σε χαμηλή πτήση προκειμένου να έχουν όσο το δυνατόν επαφή με τον πιλότο, όπως ακριβώς ορίζει το πρωτόκολλο.
Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός πως αυτόπτες μάρτυρες τόνιζαν ότι είδαν το αλεξίπτωτο να ανοίγει στον ορίζοντα.
Βάσει όσων έχουν έως τώρα δει το φως δημοσιότητας, επί περίπου 1,5 ώρα ο πιλότος βρισκόταν στη θαλάσσια περιοχή της Ψαθούρας, μεταξύ Χαλκιδικής και Αλλονήσου.
Ο χειριστής του μαχητικού αεροσκάφους κατάφερε να ενεργοποιήσει εγκαίρως το εκτινασσόμενο κάθισμά του και να πέσει στη θάλασσα.
Πλέον λοιπόν αυτό που μένει να απαντηθεί από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας είναι το γιατί το μαχητικό αεροσκάφος υπέστη την συγκεκριμένη μηχανική βλάβη, και πόσο πιθανό είναι αυτό να συμβεί εκ νέου σε κάποιο άλλο F-16.
Οι απαντήσεις επί του θέματος είναι επιβεβλημένες, καθώς πέραν του κόστους συντήρησης των συγκεκριμένων αεροσκαφών, ένα μείζον ζήτημα αποτελεί η ασφάλεια του ανθρώπινου δυναμικού των Ενόπλων Δυνάμεων.
Όλα αυτά σε μία περίοδο που το Μέγαρο Μαξίμου ”διαφημίζει” την αναβάθμιση των Ε.Δ.
Σωτήριο το εκτινασσόμενο κάθισμα για τον πιλότο
Σωτήριο αποδείχτηκε το εκτινασσόμενο κάθισμα τύπου ACES II της εταιρείας Collins Aerospace για τον 29χρονο υποσμηναγό του μαχητικού αεροσκάφους τύπου F-16 Block 52+ που κατέπεσε χθες, Τετάρτη (20.03.24), σε θαλάσσια περιοχή κοντά στην Ψαθούρα νότια της Χαλκιδικής.
Ο 29χρονος υποσμηναγός, όπως αποκάλυψε το OnAlert.gr, κάλεσε με το κινητό του την 337 Μοίρα «Φάντασμα», στην οποία υπηρετεί, για να τους ενημερώσει για το περιστατικό, με τον ίδιο να είναι μέσα στη λέμβο και να παλεύει με τα κύματα, έχοντας ωστόσο την απαιτούμενη ψυχραιμία για να διαχειριστεί την κατάσταση παρά τις αντίξοες συνθήκες.
Καθοριστικά ήταν τα αντανακλαστικά και η εκπαίδευση του Έλληνα πιλότου, ο οποίος έλαβε τη σωστή απόφαση στην κατάλληλη στιγμή για να εγκαταλείψει το μαχητικό αεροσκάφος τύπου F-16 Block52+, ωστόσο και η εύρυθμη λειτουργία και αποτελεσματικότητα στην εκτίναξη του καθίσματος έπαιξαν μεγάλο ρόλο για να σωθεί.
Όταν προκύπτει μια σημαντική δυσλειτουργία ή ένα τεχνικό σφάλμα το οποίο αντιλαμβάνεται ο πιλότος του μαχητικού αεροσκάφους, τότε ξεκινάει η διαδικασία για την εκτίναξη του καθίσματος. Ο πιλότος τραβάει μια λαβή-μοχλό που έχει ως αποτέλεσμα την έκρηξη του υλικού που προκαλεί την εκτόξευση και κατ’ επέκταση την εκτίναξη του καθίσματος, με την παράλληλη αποκόλληση του θόλου του πιλοτηρίου (κόκπιτ).
Μόλις απελευθερωθεί και απομακρυνθεί το κάθισμα από το αεροσκάφος, τότε τίθενται σε ισχύ το σύστημα πρόωσής (κινητήρας) του σε συνδυασμό με έναν μηχανισμό ευστάθειας, ώστε ο πιλότος να μην περιστρέφεται στον αέρα, λόγω της υψηλής ταχύτητας και του αέρα, με αποτέλεσμα να μπορεί να να προσγειωθεί με ελεγχόμενη ταχύτητα και ασφάλεια στο έδαφος ή στη θάλασσα. Στην όλη διαδικασία, κρίσιμη σημασία έχει το σωστό timing για να αποφευχθεί τυχόν τραυματισμός του πιλότου, που μπορεί μάλιστα και να είναι μοιραίος.
Η τεχνολογία έχει προχωρήσει τα τελευταία χρόνια και έχουν πέσει τα ποσοστά τόσο των δυσλειτουργικών εκτινασσόμενων καθισμάτων όσο και των θανάτων παρά την επιτυχημένη εγκατάλειψη από τα αεροσκάφη για άλλους λόγους. Ωστόσο, οι τραυματισμοί είναι σχετικά πιθανοί, με πιλότους να αναφέρουν κυρίως ότι έχουν υποστεί προβλήματα στην σπονδυλική στήλη.