Σάββατο, 15 Μαρτίου, 2025

Top 5 άρθρα

Σχετικά άρθρα

Τέμπη: Τα μυστικά του πρώτου βαγονιού – Τα πρώτα συμπεράσματα του Πανεπιστημίου της Γάνδης για τα αίτια της φονικής έκρηξης

Οι Βέλγοι επιστήμονες που ερευνούν τη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη καταλήγουν μέσω ΑΙ στην εκτίμηση ότι υπήρχε δεξαμενή με τουλάχιστον 3,5 τόνους εύφλεκτων υγρών στην εμπορική αμαξοστοιχία. Τα νέα στοιχεία που αναμένεται να περιλαμβάνει η έκθεση της Αρχής Διερεύνησης Ατυχημάτων (ΕΟΔΑΣΑΑΜ) για την πρόκληση των εκρήξεων, την εξάπλωση της φωτιάς και τους 57 θανάτους. Σε ποια κρίσιμα ερωτήματα θα δώσουν απαντήσεις οι ειδικοί ερευνητές στις 27 Φεβρουαρίου

Σε ακριβείς εκτιμήσεις για τα αίτια της φωτιάς, που ξέσπασε μετά τη σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη έχουν προχωρήσει οι επιστήμονες του Πανεπιστημίου της Γάνδης, στους οποίους έχει ανατεθεί η διερεύνηση της σιδηροδρομικής τραγωδίας. Οπως αναφέρουν οι πληροφορίες της Realnews, οι Βέλγοι ειδικοί έχουν οδηγηθεί σε συμπεράσματα όχι μόνο για το είδος των ουσιών που προκάλεσαν την έκρηξη, αλλά ακόμα και για το βάρος τους, τις διαστάσεις της δεξαμενής που τις μετέφερε, καθώς και για το σημείο της αμαξοστοιχίας που ήταν τοποθετημένες!

Το κλιμάκιο των ακαδημαϊκών ερευνητών στο Τμήμα Δομικής Μηχανικής του Πανεπιστημίου της Γάνδης ερευνά το δυστύχημα εδώ και περίπου έναν χρόνο μετά τη σχετική παραγγελία του Ελληνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Αξιοποιώντας τον εξοπλισμό του ειδικού εργαστηρίου τους, αλλά και το καινοτόμο σύστημα ανάλυσης μέσω τεχνητής νοημοσύνης που έχουν δημιουργήσει, οι Βέλγοι επιστήμονες φέρονται να έχουν καταλήξει στα εξής:

  • Το πρώτο βαγόνι της εμπορικής αμαξοστοιχίας, το οποίο ακολουθούσε τις δύο μηχανές του τρένου, μετέφερε φορτίο με πτητικούς υδρογονάνθρακες που δεν είχαν δηλωθεί.
  • Αυτές οι εύφλεκτες ουσίες μεταφέρονταν μέσα σε δεξαμενή διαστάσεων ενός επί δυόμισι μέτρων (1 μ. Χ 2,5 μ.).
  • Το βάρος των πτητικών υδρογονανθράκων που εκτιμάται ότι μετέφερε η εμπορική αμαξοστοιχία ήταν μεταξύ 3,5 και 4 τόνων.
  • Η διάρκεια των εκρήξεων μετά τη σύγκρουση ήταν περίπου 8 δευτερόλεπτα, ενώ το «μανιτάρι» που προκάλεσαν έφτασε σε ύψος τα 80 μέτρα.
  • Οι εύφλεκτες ουσίες αφορούν πιθανότατα το ξυλόλιο και το τολουόλιο, που χρησιμοποιούνται και για τη νοθεία καυσίμων.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι τα στοιχεία αυτά, που φέρνει για πρώτη φορά στη δημοσιότητα η «R», αναμένεται να αποτυπωθούν και γραπτώς και να αποσταλούν στην Αθήνα μέσα στις επόμενες ημέρες.

Οι έρευνες

Η ανάθεση των σχετικών ερευνών στο πανεπιστήμιο της Γάνδης ήταν μία από τις πρώτες ενέργειες που έκανε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ, όταν ξεκίνησε τυπικά και πρακτικά να λειτουργεί, τον Φεβρουάριο του 2024. Για τις έρευνές του, το κλιμάκιο των Βέλγων ακαδημαϊκών είχε στη διάθεσή του δείγματα από το σημείο της τραγωδίας, αλλά και από τους κατεστραμμένους συρμούς. Επιπλέον, στα εργαστήρια του πανεπιστημίου ερευνήθηκαν διεξοδικά όλα τα διαθέσιμα βίντεο και οι εικόνες από τις εκρήξεις που προκλήθηκαν μετά τη σύγκρουση των τρένων και τη φωτιά που ακολούθησε. Μέσω χρήσης συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης, οι ειδικοί είναι σε θέση να διαπιστώσουν τι ακριβώς προκάλεσε μια έκρηξη σε έναν χώρο. Μάλιστα, για να εξαγάγουν ένα επιστημονικά ασφαλές συμπέρασμα, συνυπολόγισαν και παραμέτρους όπως οι καιρικές συνθήκες, τα επίπεδα της υγρασίας αλλά και η ισχύς των ανέμων που επικρατούσαν στα Τέμπη, το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου του 2023, όταν έγινε η σύγκρουση.