Brexit: Κρίσιμες οι επόμενες 48 ώρες και οι συνέπειες για την
οικονομία της Βρετανίας
  Τετάρτη, 13 Μάρ 2019      21:13      0

Brexit: Κρίσιμες οι επόμενες 48 ώρες και οι συνέπειες για την οικονομία της Βρετανίας

Brexit: Η ήττα της βρετανίδας πρωθυπουργού, Τερέζα Μέι, στη ψηφοφορία για την συμφωνία αποχώρησης, εντείνει τα σενάρια για το τι θα ακολουθήσει στις ψηφοφορίες των δύο επόμενων ημερών, αλλά και αργότερα, για το μέλλον της ίδιας ως επικεφαλής της κυβέρνησης.

Επανέλαβε στην ομιλία της στη Βουλή ότι το Σώμα θα έχει την ευκαιρία να ψηφίσει την καθυστέρηση της αποχώρησης – αν και η ίδια έχει αντιταχθεί καθώς δεν θα προσφέρει λύσεις στο αδιέξοδο – και δεσμεύτηκε να ενεργήσει σύμφωνα με ότι αποφασιστεί.

Πυκνό και κρίσιμο το επόμενο 48ωρο

Αυτό σημαίνει ότι το επόμενο 48ωρο οι βουλευτές μπορούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους για το είδος της καθυστέρησης του Brexit, την χρονική διάρκεια, τους όρους, ακόμη και για το εάν θα δώσουν στους Βρετανούς ένα ακόμη δημοψήφισμα.

Η συμφωνία της μπορεί να κρίθηκε «νεκρή», αλλά ίσως η Τερέζα Μέι δεν έχει πει τον τελευταίο λόγο. Στελέχη της κυβέρνησης και μέλη του υπουργικού συμβουλίου δεν αποκλείουν η Μέι να φέρει την συμφωνία της και πάλι πίσω στη Βουλή για μία τρίτη ψηφοφορία, εκτιμώντας ότι οι «αντάρτες» βουλευτές του κόμματος, υποστηρικτές του Brexit, θα μπορούσαν να την στηρίξουν, μόλις αποκλειστεί η έξοδος χωρίς συμφωνία ως επιλογή (από την αυριανή ψηφοφορία).

Ξεκίνησε η σύνθεση τροπολογιών

Πάντως, ήδη έχουν ξεκινήσει οι συνεργασίες για την κατάθεση τροπολογιών. Το σχέδιο Malthouse επανέρχεται ανανεωμένο (Malthouse compromise plan B) με μία τροπολογία που υποστηρίζουν οι ευρωσκεπτικιστές Τόρις (μεταξύ των οποίων οι Τζέικομπ Ρις Μογκ και Στίβ Μπέικερ), φιλοευρωπαϊστές Τόρις, και ο Νάιτζελ Ντοτζ του DUP. Το σχέδιο προβλέπει καθυστέρηση του Brexit μέχρι τις 22 Μαϊου και μετά αποχώρηση χωρίς συμφωνία.

Μία δεύτερη τροπολογία – και αυτή σε επανάληψη – προέρχεται από την βουλευτή των Συντηρητικών, Κάρολιν Σπέλμαν και τον βουλευτή του Εργατικού κόμματος, Τζακ Ντρόμεϊ, με την οποία ζητούν να αποκλειστεί εντελώς το Brexit χωρίς συμφωνία. Η ίδια ακριβώς είχε υποβληθεί και εγκριθεί στα τέλη Ιανουαρίου.

Αναμένονται και άλλες τις επόμενες μέρες, όπως μία από την Ιβέτ Κούπερ του Εργατικού κόμματος και τους βουλευτές του Συντηρητικού κόμματος Όλιβερ Λέτουιν και Νικ Μπόλς. Επίσης, αναμένεται να υπάρχει πρόταση για νέα νομοθεσία που θα προβλέπει ότι η 29η Μαρτίου δεν είναι πια η νόμιμη ημερομηνία αποχώρησης, όπως και προτάσεις για νέο δημοψήφισμα και παραμονή της Βρετανίας σε τελωνειακή ένωση με την ΕΕ.

Οποιαδήποτε απόφαση θα πρέπει να είναι τεκμηριωμένη και με τη συμφωνία της ΕΕ
Με ενδιαφέρον αναμένεται μία τροπολογία των βουλευτών του Εργατικού κόμματος, Πίτερ Κάιλ και Φιλ Γουίλσον, που είχαν δηλώσει ότι πρόκειται να καταθέσουν μετά την κρίσιμη ψηφοφορία για την συμφωνία της αποχώρησης. Μάλιστα είχε τραβήξει την προσοχή του υπουργού για το Brexit, Στίβεν Μπάρκλεϊ, ο οποίος την προηγούμενη εβδομάδα συναντήθηκε με τους βουλευτές και συζήτησε την πρότασή τους, διαβλέποντας ότι η συμφωνία της Τερέζα Μέι θα αποτύχει για δεύτερη φορά.

Η τροπολογία, εάν κατατεθεί στο κοινοβούλιο, θα μπορούσε να έχει την υποστήριξη του Εργατικού κόμματος, και δίνει τη δυνατότητα στους βουλευτές να εγκρίνουν τη συμφωνία της Τερέζα Μέι, αλλά με τον όρο ότι μετά θα τεθεί σε δημοψήφισμα, μαζί με την επιλογή της παραμονής στην ΕΕ.

Οποιαδήποτε απόφαση του κοινοβουλίου για παράταση, θα πρέπει να είναι τεκμηριωμένη για να έχει την συμφωνία της ΕΕ.

Οδυνηρές οι συνέπειες για την οικονομία της Βρετανίας σε περίπτωση αποχώρησης χωρίς συμφωνία

Ελεύθερη πτώση της συναλλαγματικής ισοτιμίας της στερλίνας, απογείωση των τιμών, αποχώρηση διεθνών ομίλων: το Brexit χωρίς συμφωνία χαρακτηρίζεται το χειρότερο σενάριο για την οικονομία του Ηνωμένου Βασιλείου, καθώς πολλοί ανησυχούν πως θα έχει βαριές συνέπειες για τους καταναλωτές και τις επιχειρήσεις.

Ανάπτυξη

Οι οικονομολόγοι προβλέπουν ότι η δραστηριότητα θα βρεθεί σε κενό αέρος και ορισμένοι προεξοφλούν ακόμη και ύφεση, λόγω των μειώσεων στις δαπάνες των νοικοκυριών και στις επενδύσεις των επιχειρήσεων.

Ο διοικητής της Τράπεζας της Αγγλίας (ΤτΑ), ο Τζέιμς Κάρνι, δεν αποκλείει προσωρινή συρρίκνωση του ΑΕΠ.

Στη χειρότερη των περιπτώσεων, η ΤτΑ περιμένει άνοδο του πληθωρισμού κατά 6,5%, αύξηση της ανεργίας στο 7,5% κι ελεύθερη πτώση κατά 30% των τιμών των κατοικιών.

Αγορές

Στο χειρότερο σενάριο, η ΤτΑ προβλέπει ότι η συναλλαγματική ισοτιμία της λίρας θα υποχωρήσει κατά 25%.

Μπροστά στον κίνδυνο να ξεσπάσει χρηματοοικονομική κρίση, το κεντρικό πιστωτικό ίδρυμα του ΗΒ ζήτησε από τις τράπεζες να αυξήσουν τα άμεσα διαθέσιμα κεφάλαιά τους σε επίπεδο που υπερβαίνει το 1 τρισεκατομμύριο λίρες συνολικά.

Δασμοί

Η χώρα θα υποστεί επάνοδο σε καθεστώς δασμολόγησης και πολλά διοικητικά και διαχειριστικά προβλήματα στα σύνορα με την ΕΕ, καθώς πλέον οι εμπορικές ανταλλαγές θα διέπονται από τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ).

Για να αντιμετωπίσει κάθε ενδεχόμενο, η κυβέρνηση μελετά σύμφωνα με δημοσιεύματα του Τύπου τη δραστική, μονομερή μείωση των δασμών που επιβάλλει στα εισαγόμενα αγαθά.

Υπάρχουν φόβοι για τεράστιες ουρές και καθυστερήσεις στα βρετανικά λιμάνια. Οι αυστηρότεροι έλεγχοι ενδέχεται εξάλλου να προκαλούν μεγάλες καθυστερήσεις στον σταθμό Σεντ Πάνκρας του Λονδίνου, τουλάχιστον ως προς τα ταξίδια με τους συρμούς του Eurostar.

Κατανάλωση

Οι τιμές ορισμένων αγαθών ενδέχεται να απογειωθούν, λόγω της επιβολής δασμών και λόγω του ότι οι εισαγωγές θα ακριβύνουν μεσούσης της πτώσης της συναλλαγματικής ισοτιμίας της λίρας.

Τα ράφια των σουπερμάρκετ ενδέχεται να μην είναι τόσο γεμάτα, λόγω των δυσχερειών στην προμήθεια αγαθών από τη Γηραιά Ήπειρο, ειδικά φρέσκων λαχανικών και φρούτων.

Αυτοκινητοβιομηχανία, αεροπορική βιομηχανία
Ο τομέας της αυτοκινητοβιομηχανίας θεωρείται αυτός με τη μεγαλύτερη έκθεση σε κίνδυνο εάν γίνει πραγματικότητα το σενάριο του Μπρέξιτ χωρίς συμφωνία, αφού θα απορυθμιστούν οι αλυσίδες εφοδιασμού και ενδέχεται μεγάλες βιομηχανίες να πάρουν την άγουσα προς την έξοδο.

Ήδη, η ιαπωνική Nissan αποφάσισε ότι δεν θα κατασκευάσει ένα crossover στο ΗΒ. Η ανταγωνίστριά της, η Honda, ανακοίνωσε μια ακόμα πιο ριζοσπαστική απόφαση: πρόκειται να κλείσει το εργοστάσιό της στη Βρετανία το 2021, μολονότι δεν επικαλέστηκε το Brexit για την κίνηση αυτή. Η Toyota έχει απειλήσει ακόμη και να εγκαταλείψει τελείως το ΗΒ.

Ενώ ο κολοσσός της αεροπορικής βιομηχανίας Airbus έχει προειδοποιήσει πως μπορεί να χρειαστεί να πάρει «πολύ οδυνηρές» αποφάσεις. Διακυβεύονται δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας.

ΣΧΟΛΙΑ